Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

6: Yritysilme (logo, värit ja fontit)

Visuaalisen identiteetin keskeisimmät elementit ovat liikemerkki (= visuaalinen tunnus), logo (= nimen graafinen kirjoitusasu), värit sekä typografia (= kirjasimet eli fontit ja niiden käyttötapa). Lisäksi yritykselle voidaan määritellä esimerkiksi graafisia muotoja tai valokuvauksen tyyli. Tämä kaikki voidaan koota graafiseksi ohjeistukseksi, jonka tarkkuus voi vaihdella muutamasta kirjatusta ydinasiasta mitä pienimpiin yksityiskohtiin. Minimissään yritysilmeen teettäminen voi rajoittua logoon, mutta toisaalta värit löytyvät jo logosta ja ainakin osa typografiaa vaikkapa käyntikortista.

Liikemerkki on yrityksen, yhteisön tai projektin visuaalinen tunnus. Se voi toimia sellaisenaankin, jos brändi on riittävän tunnettu tai jos liikemerkkiä on käytetty ensin yrityksen nimen yhteydessä vaikkapa esitteen tai PowerPoint-esityksen kannessa. Liikemerkin kaveri on logo, nimen vakiintunut kirjoitustapa. Termit menevät elävässä elämässä sulavasti sekaisin, mutta esimerkiksi Finnairin koneissa on peräsimessä liikemerkki ja kyljessä logo. Englannin kielen termistä löytyy muistisääntökin: logotype.

Tunnukset herättävät katsojissa mielikuvia ja tunteita, luovat yritykselle imagoa. Niiden tulee toimia eri kokoisissa sovelluksissa, käyntikorteista ja ikoneista messuosastoihin ja julkisivuihin. Tulevia käyttötarpeita on vaikea varmaksi tietää, joten yritystunnukset on syytä aina teettää vektorigrafiikkana. Tällöin ne ovat skaalattavissa hyvälaatuisina mihin tahansa kokoon. Yleensä yksinkertainen on kaunista. Voimakkaasti vaaka- tai pystysuuntaiset logot saattavat aiheuttaa käytännön ongelmia, mutta toisaalta pitkästä nimestä voi olla vaikea tehdä muuta kuin vaakasuuntainen logo.

Tunnuksia suunniteltaessa määritellään pitkälti yrityksen muotokieli ja värimaailma. Päävärin lisäksi valitaan yksi tai useampi yhteensopiva lisäväri. Värit määritellään painotöiden CMYK- ja sähköisten sovellusten RGB-sävyinä, joskus myös Pantone-sävyinä (PMS). Typografiassa valitaan kirjasimet eri käyttötarkoituksiin. Kirjasimet voivat olla joko käyttöjärjestelmien mukana tulevia tai erikseen lisensoitavia. Ilmaisfonttien käyttöoikeudet on varmistettava ennen lataamista. Lisää fonteista: Dokumenttipohjat.

Yritysilme kannattaa antaa viestintä- tai mainostoimiston tehtäväksi. Se on pitkän tähtäimen investointi, jolla voi olla suuri merkitys bisneksen rakentumisessa. Älä anna hintamielikuvan säikäyttää, sillä isojen ja nimekkäiden varjosta löytyy osaavia tekijöitä pk-yrityksenkin budjetilla. Viestintätoimiston painopiste on usein sisällöissä, mainostoimiston brändeissä ja mainoskampanjoissa. Raja-aidat ovat kuitenkin matalia, ja jotkut ovatkin päätyneet nimitykseen luova toimisto. Tärkeintä on, että saat budjetillasi mitä tarvitset ja toimisto on valmis tekemään kaikkensa juuri sinun yrityksesi hyväksi.

 

Yritysviestinnän ABC:ssä seuraavaksi: Nettisivut  [edellinen aihe]

© Pieni viestintätoimisto Tampere oy