Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

3: Toiminimi

Pian liikeidean ja liiketoimintasuunnitelman työstämisen jälkeen on aika ryhtyä miettimään toiminimeä. Nimi on yrityksen identiteetin keskeisin elementti ja ehdottomasti yksi yrittäjän tärkeimmistä päätöksistä. Nimeä yritykselle on syytä pohtia samalla innolla kuin lapsellekin, mutta tunteen sijasta on painotettava käytännön järkeä ja katsottava asiaa asiakkaan näkökulmasta. Mieti ainakin seuraavia asioita (mutta älä masennu, kaikkea ei voi saada):

mielikuva ja tunteet eri kohderyhmissä (yritysmuodollakin on merkitystä)
informatiivisuus (voiko nimi kertoa jotakin yrityksestä)
erottuvuus muista yrityksistä (myös rekisteröintikriteeri)
persoonallisuus (mutta muista, että huumori on vaikea laji)
lausumisen helppous ja yksiselitteisyys
oikeakielisyys ja suositusten mukainen kirjoitusasu, taivutus eri sijamuodoissa
ytimekkyys
verkkotunnuksen käytettävyys ja saatavuus.

Kansainvälisyyteen tähtäävilla yrityksillä:
► toimivuus eri kieli- ja kulttuurialueilla.


Katso myös Patentti- ja rekisterihallituksen (PRH) vinkit ja  nimiohjeet. Varaudu siihen, että joudut muuttamaan nimeä. Vaikka et itse pitäisikään tärkeänä oikeakielisyyttä, sen on syytä olla kohdillaan yrityskuvan takia.

Nimeä ei tarvitse päättää yksin. Pyydä kommentteja eri vaihtoehtoihin sellaisilta tuttavilta ja/tai asiantuntijoilta, joiden mielipiteelle annat arvoa ja joihin voit varmasti luottaa. Muista, että rekisteröimätöntä nimeä ei kannata jakaa kenelle tahansa – paljastamalla nimen ajattelemattomasti voit esimerkiksi menettää yrityksellesi sopivimman verkkotunnuksen.

Kun mutustelet nimeä, kokeile sen lausumista esittäytyessäsi esimerkiksi puhelinkeskustelun alussa. Jos et pysty esittäytymään helposti ja luontevasti, hylkää nimi heti. Vieraskielistä nimeä ei kannata valita vain sillä perusteella, että se tuntuu itsestä jotenkin täkäläistä nimeä hienommalta. Suomenkielinen nimi kelpaa monelle kansainväliselle pörssiyhtiöllekin. Varo myös keinotekoisen näppäriä nimiä, sillä epäkäytännöllisyyden lisäksi niiden juju ei välttämättä aukea muille. Ja ainahan voi rekisteröidä myös aputoiminimen.


Yritysviestinnän ABC:ssä seuraavaksi: Verkkotunnus  [edellinen aihe]

© Pieni viestintätoimisto Tampere oy