Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

7: Nettisivut

Nettisivut, kotisivut, verkkosivut. Mitä nimitystä sitten haluaakaan käyttää, kyseessä on usein yritysilmeen ensimmäinen sovelluskohde. Sosiaalisen median profiili ei korvaa kotisivuja. Yrityksille näkyvyys internetissä on olemassaolon merkki ja menestyksen edellytys. Hyvän nettisivuston tunnusmerkkejä ovat ainakin:

1) sujuva käytettävyys (valikoiden suunnittelu ja tekninen toimivuus)
2) kattava ja hyvin muotoiltu sisältö (tärkeää myös hakukonesijoituksen kannalta)
3) tyylikäs, relevantti ja informatiivinen ulkoasu
4) toimiva optimointi hakukoneille.

Tarkista, että sivustosi tekijällä on hanskassa kaikki mainitut osa-alueet. Jos ei ole, vaihda toimittajaa tai hanki puuttuva osaaminen toisesta firmasta.

Teknisesti sivuston taustalla voi olla esimerkiksi kaupallinen tai avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmä eli julkaisujärjestelmä. Yksinkertaisimmillaan homma hoituu sellaisella valmiilla järjestelmällä, jossa samalta yritykseltä hankitaan sekä selaimella käytettävä ylläpito-ohjelmisto että nettisivuille tarvittava palvelintila.

Kotisivut kolmella konstilla

Kaupallisten julkaisujärjestelmien hintahaitari on laaja. Nämä sivut on toteutettu Suomen Hostingpalvelu Oy:n markkinoimalla järjestelmällä, joka tarjoaa myös skaalautuvuuden mobiililaitteille (mukautuvuus eli responsiivisuus). Suomen Hostingpalvelu tarjoaa sisällönhallintajärjestelmän edullisten palvelinpakettiensa maksuttomana osana. Lähes samassa hintaluokassa ovat Ideakone Oy ja MMD Networks Oy. Ideakoneen Kotisivukone lupaa uusien sivupohjiensa olevan responsiivisia, MMD Networksin Putterissa tätä ominaisuutta ei ole. Putterin etuna kahteen muuhun verrattuna on pitkälle viety räätälöitävyys.  Kaikki kolme toimivat ja edulliset perussivut, jotka riittävät useimpien yritysten tarpeisiin vallan hyvin. Perustaminen vaatii jonkin verran osaamista (älä ihan usko mainontaa), mutta jatkossa tekstimuutokset onnistuvat melkeinpä tekstinkäsittelyosaamisella.

Avoimen lähdekoodin sisällönhallintajärjestelmät, kuten Joomla ja Drupal, vaativat käyttäjältä hieman enemmän. Ohjelmistot ovat ilmaisia ja niihin löytyy lukemattomia lisäosia, mutta palvelintila pitää hankkia erikseen.

Koodatut sivustot ovat nykyisin harvinainen poikkeus. Kokonaan räätälöityä sivustoa taas voi suositella lähinnä silloin, kun tarvitaan aivan erityisiä ominaisuuksia. Räätälöinti on usein kallista, sivustoa ei välttämättä voi päivittää itse, ja palveluntarjoajan vaihtaminen voi olla vaikeaa.

Nettisivujen rakenne ja sisältö

Nettisivusto on pull-media (voidaan mainostaa push-medioilla). Siksi onkin tärkeää, että suunnittelu mahdollistaa tiedon nopean löytymisen. Yksinkertainen on kaunista - selkeä, 1-2 tason navigaatio, jossa otsikot ja järjestys ovat loogisia. Tietysti myös ulkoasu ja sen käytännöllisyys ovat tärkeitä.

Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä. Hakukoneoptimointi, ulkoasu ja rakenne tuovat sisällön äärelle, mutta lopulta sisältö ratkaisee. Sisältö on havaintojeni mukaan hämmästyttävän monen web-suunnittelijan kompastuskivi! Parhaimmillaan sisältö on niin rautaista tavaraa, että sitä jaetaan eteenpäin muillekin. Myös Google-näkyvyys perustuu sisältöön – hakusanoille on löydyttävä katetta sisällöstä.


Yritysviestinnän ABC:ssä seuraavaksi: Dokumenttipohjat  [edellinen aihe]

© Pieni viestintätoimisto Tampere oy