Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

10: Yleisesitteet

Yleisesite on tärkeimmillään silloin, kun asiakas tai muuhun sidosryhmään kuuluva kaipaa "kättä pidempää". Esite voi löytyä odotus-, neuvottelu- ja kahvihuoneesta; sitä voi jakaa tapahtumissa ja tapaamisissa; sen voi lähettää kohderyhmille painettuna tai verkkoversiona. Esite on avuksi myös sisäisessä markkinoinnissa, sillä siinä tiivistyy yrityksen toiminta - mitä me olemme ja miltä me näytämme.

Esitteen toteuttaminen lähtee liikkeelle tavoitteiden ja kohderyhmien määrittelystä. Sitten valitaan teemat, ja vasta lopuksi edetään toteutustapaan. Toteutuksella tähdätään tavoitteiden toteutumiseen kohderyhmissä parhaalla mahdollisella tavalla. Esite voi syntyä esimerkiksi näin:

1) Suunnittelu ja ideointi
2) Sisältö otsikkotasolla
3) Ulkoasun suunnittelu
4) Valokuvaukset ja/tai graafinen kuvitus
5) Kirjoittaminen
6) Tekstien kielenhuolto (mahdolliset käännökset)
7) Taitto ja kuvankäsittely
8) Vedosten hyväksynnät, mahdolliset muutokset
9) Painattaminen ja/tai e-julkaisu, optiona koneellinen postitus
10) Palaute

Vaikka viestintätoimisto esitteen tekeekin, tekstit tulevat tavalla tai toisella yritykseltä. Osa sisällöstä voi perustua alan faktoihin tai vaikkapa asiakashaastatteluihin, mutta yrityskohtaiset asiat perustuvat raakateksteihin, keskusteluihin, havaintoihin, esitysmateriaaleihin, ranskalaisiin viivoihin, nettisivuihin... Yritys puhuu, ammattilainen muotoilee. Oikeakielisyys on tärkeää yrityskuvan ja helppolukuisuuden kannalta.

Hyvän kuvan voima on suuri, joten kuvaaminen ja kuva-arkiston kokoaminen kannattaa. Varmista sekä kuvaajalta että kuvattavilta, että saat riittävän laajat oikeudet mahdollisia tulevia tarpeita varten. Resoluution tulee olla riittävän suuri (netissä vain 72 ppi, painetussa 300 ppi). Kuvapankki voi olla edullinen ja kätevä (esim. laajan valikoiman pikkurahalla tarjoava Stocklib), mutta kuvien valintaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Turhan usein kuvat tunnistaa kuvapankkikuviksi (kiiltokuvamaisia / ulkomaisia). Älä koskaan lataa kuvia netistä ilman lupaa.

Taittaminen tapahtuu yleisimmin ammattiohjelmilla, joista Adobe InDesign on alan markkinajohtaja. Painoon materiaali toimitetaan tavallisesti painovalmiina pdf-tiedostona, jossa värit on muunnettu CMYK-väreiksi ja reunoissa on leikkuuvarat. PowerPoint- ja Word-tiedostoja monet painotalot eivät edes ota vastaan. Esitteen, lehden tai vuosikertomuksen verkkoversio syntyy pienellä lisäinvenstoinnilla samasta pdf:stä.


Yritysviestinnän ABC:ssä seuraavaksi: Sosiaalinen media  [edellinen aihe]

© Pieni viestintätoimisto Tampere oy